Ve snaze pomoci firmám ochránit pracovní místa schválila vláda program ochrany zaměstnanosti nazvaný „Antivirus“. Zaměstnavatelům, jejichž hospodářská činnost bude ohrožena v důsledku šíření nákazy, bude prostřednictvím Úřadu práce ČR poskytován příspěvek na plnou či částečnou úhradu náhrad mezd, které budou zaměstnancům náležet z důvodu překážky na straně zaměstnance (nařízení karantény) nebo na straně zaměstnavatele (např. uzavření provozovny), bude-li prokázáno, že překážka v práci vznikla v důsledku nákazy COVID-19.
Pro vznik nároku je třeba splnit několik podmínek:
- zaměstnavatel musí striktně dodržovat zákoník práce;
- zaměstnanec nesmí být ve výpovědní lhůtě a nesmí mu být dána výpověď;
- tato forma podpory se týká firem v podnikové sféře, zaměstnanci musí být v pracovním poměru a musí se účastnit nemocenského a důchodového pojištění;
- zaměstnavatel musí vyplatit mzdu a odvést odvody.
Výše kompenzací zaměstnavatelům je odvozena od průměrné superhrubé mzdy včetně povinných odvodů (48 400,- Kč) a závisí na důvodech, pro které zaměstnavatelé museli postavit zaměstnance na překážku v práci. Zaměstnavatelé budou moci požádat úřad práce o příspěvek ve dvou režimech.
Jednotlivé režimy
Režim „A“ – nucené omezení provozu a karanténa
- v případě karantény pobírá zaměstnanec náhradu mzdy ve výši 60 % průměrného výdělku;
- v případě uzavření provozu na základě nařízení vlády pobírá zaměstnanec náhradu mzdy ve výši 100% průměrného výdělku.
V tomto případě stát zaměstnavatelům vyplatí 80 % výše jmenovaných nákladů, maximálně však do výše 39.000,- Kč na jednoho zaměstnance.
Režim „B“ – související hospodářské potíže
- v případě, že nastane překážka v práci na straně zaměstnavatele z důvodu nařízení karantény či péče o dítě u významné části zaměstnanců (30 % a více), zaměstnanec pobírá náhradu mzdy ve výši 100 % průměrného výdělku;
- v případě omezení dostupnosti vstupů (surovin, výrobků, služeb) nezbytných k činnosti podniku zaměstnanec pobírá náhradu mzdy ve výši 80 % průměrného výdělku;
- v případě, že dojde k omezení poptávky po službách, výrobcích a jiných produktech firmy, zaměstnanec pobírá náhradu mzdy ve výši 60 % průměrného výdělku.
Stát zaměstnavatelům v takových případech vyplatí 60 % výše jmenovaných nákladů, které se budou odvíjet od konkrétní překážky v práci, maximálně však do výše 29.000,- Kč na jednoho zaměstnance.
Postup podání žádosti o podporu
Příjem žádostí o podporu zaměstnanosti z programu Antivirus byl zahájen 6. 4. 2020 ve 12.00 hod a končí 28.2.2021. Podávání žádostí je plně elektronizované, odkaz na žádost naleznete ZDE. S ohledem na očekávanou poptávku může proces vyřízení žádosti a následného vyúčtování trvat i několik dnů.
Krok 1: Podání žádosti
- Zaměstnavatel podá žádost o poskytnutí příspěvku prostřednictvím webové aplikace zřízené speciálně za tímto účelem. Odkaz naleznete ZDE.
- Žádost zaměstnavatel směřuje na pracoviště Úřadu práce ČR místně příslušného dle svého sídla.
- Povinnou součástí žádosti je doklad o zřízení účtu žadatele, na který bude Úřad práce ČR zasílat finanční prostředky.
- Žadatel nese plnou odpovědnost za kompletní, pravdivé a správné vyplnění údajů. Chybně vyplněné žádosti budou vráceny k doplnění / opravě a budou stornovány. Žadatel nese odpovědnost za správnost postupu podle zákoníku práce.
Krok 2: Uzavření dohody
- Dohoda se generuje automaticky po vyplnění žádosti a je současně se žádostí aplikací předána Úřadu práce ČR.
- Úřad práce ČR zkontroluje podanou žádost a pokud by zjistil po doručení chybu, žadateli zašle informaci o stornu žádosti a specifikaci chyby. Žadatel provede korekci a znovu zašle žádost s nově generovanou dohodou, přičemž bude umožněno takovýto postup provést i opakovaně.
- Dohoda se má za uzavřenou, pokud bude podepsaná Úřadem práce ČR a zaslána žadateli zpět datovou schránkou nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem.
Krok 3: Vyúčtování náhrad mezd
- Zaměstnavatel provede uzávěrku mezd a evidence docházky za příslušný kalendářní měsíc, v řádném termínu vyplatí zaměstnancům náhrady mezd a odvede povinné odvody (sociální a zdravotní pojištění).
- Poté předloží Úřadu práce ČR (prostřednictvím webové aplikace) vyúčtování vyplacených náhrad mezd včetně povinných odvodů, které bude obsahovat seznam zaměstnanců a jejich rodných čísel nebo evidenčních čísel pojištěnců (pokud není rodné číslo), na které požaduje příspěvek.
- Na každý režim Programu Antivirus žadatel vyplňuje samostatný formulář pro příslušný režim včetně čestného prohlášení o vyplacených mzdových prostředcích, včetně odvodů a o vzniku překážek v práci v souladu se ZP.
- Příslušný formulář „Vyúčtování – Antivirus“ jak pro režim A, tak pro režim B, bude dostupný ve webové aplikaci. Formulář je závazný, zaměstnavatel není oprávněn v něm provádět změny (jiné než povolené).....................................................................................................................................................................
- Součástí formuláře „Vyúčtování – Antivirus“ pro režim A, v případě, kdy zaměstnavatel žádá o poskytnutí příspěvku z důvodu vzniku jiné překážky v práci v důsledku krizových či mimořádných opatření, je rovněž uvedení předmětu podnikání nebo činnosti, která byla dotčena (nařízeno uzavření či omezení provozu), a to včetně uvedení příslušného opatření (číslo usnesení vlády, číslo jednací opatření ministerstva zdravotnictví apod.)
Krok 4: Poskytnutí příspěvku
- Po obdržení vyúčtování zašle Úřad práce ČR elektronicky dotaz České správě sociálního zabezpečení, zda zaměstnanci, na které zaměstnavatel nárokuje příspěvek, jsou skutečně zaměstnanci tohoto zaměstnavatele.
- Příspěvek bude poskytnut pouze na zaměstnance, u kterých bude kontrolou ověřeno, že jsou zaměstnanci v pracovním poměru u žadatele.
- Příspěvek vyplatí Úřad práce ČR na účet zaměstnavatele.
- V případě zjištěných nesrovnalostí mezi údaji ve vyúčtování a údaji vedenými ČSSZ vyzve Úřad práce ČR žadatele k podání vysvětlení, případně doložení dokladů (např. pracovní smlouva, evidence docházky, mzdový list apod.). Bude-li žadatelem prokázána oprávněnost požadavku, Úřad práce ČR v takovém případě příspěvek doplatí.
Bezdlužnost jako podmínka pro poskytnutí příspěvku?
Bezdlužnost se po dobu trvání programu Antivirus nedokládá.
Prodloužení programu A
Vláda dne 25. 10. 2021 schválila prodloužení uznatelnosti výdajů programu A do 31. 12. 2021. Prodloužení se týká pouze režimu A. V tomto režimu je příspěvek poskytnut z důvodu nařízení karantény nebo izolace zaměstnanci. Tudíž příspěvek bude možné poskytnout jedině tehdy, jestliže bude určen ke kompenzaci nákladů zaměstnavatele vzniklých výplatou náhrady mzdy (o odpovídající výše odvodů) z důvodu vzniku důležité osobní překážky v práci na straně zaměstnance spočívající v nařízení karantény nebo izolace. Výše příspěvku v takovém případě činí 80 % vyplacené náhrady mzdy a odpovídajících odvodů, maximálně 39 000 Kč měsíčně na zaměstnance.
Pro ostatní režimy, tj. režim B, režim A Plus a režim A, pokud jde o uzavřené nebo omezené provozy, skončila doba uznatelnosti výdajů dne 31. 5. 2021.
Platnost programu ANTIVIRUS
Cílený program ochrany zaměstnanosti – „ANTIVIRUS“ zůstává platný do 31. 12. 2021. A to z důvodu možné budoucí aktivace v případě, že dojde ke zhoršení epidemické situace onemocnění COVID-19.